But an unbiased study of contemporary history will show that it was not religious feeling itself but extraneous elements which had become associated with religion ; vested interests which used the name of religion for their own purpose , started the separatist movement culminating in the partition of the country . किंतु पूर्वाग्रहों से रहित होकर , समकालीन इतिहास के अध्यन से प्रकट होता है कि विभाजन का कारण स्वयं धार्मिक भावना नहीं थी , बल्कि बाहरी तत्वों , जो धर्म के साथ संबद्ध हो गये थे , न्यस्त स्वार्थो जिन्होनें धर्म के नाम का उपयोग अपने स्वार्थो के लिए किया , ने विभाजन का आंदोलन प्रारंभ किया , जिसके परिणामस्वरूप देश का विभाजन हुआ .
2.
Looking at the concrete aspects of the cultural life of Hindus and Muslims , we find that in spite of the separatist movements of the last 200 years , most of the common factors which had been partly the cause and partly the effect of the cultural synthesis which took place at the time of Akbar are still there , and new common ground has been created by the influences of the modern Western culture . हिंदुओं और मुसलमानों के सांस्कृतिक जीवन के दृढ़ पहलुओं कों देखने से , हम पाते है कि विगत 200 वर्षो के पृथकतावादी आंदोलनों के बावजूद भी , अधिकांश समान घटक , जो सांस्कृतिक संश्लेषण के अंशिक रूप से कारण और कुछ अंशों में उसके प्रभाव रहे हैं , जो अकबर के समय अस्तित्व में आये , आज भी विद्यमान है और आधुनिक पाश्चात्य संस्कृति के प्रभाओं से एक नयी समान आधारभूत तैयार हो गयी हैं .